تبلیغات
کنکور
 
کنکور
بسیاری از داوطلبان که در مورد مشکلات درس خواندنشان صحبت می کنند، از مساله ای رنج می برند که خودشان معتقدند دلیلش را نمی دانند و گاهی هم خیلی از آن وحشت می کنند. آنها می گویند که درس ها را کامل می خوانند و وقت زیادی هم برای خواندن می گذارند امّا وقتی با پرسشی از آن درس مواجه می شوند، انگار نه انگار که چیزی از آن درس خوانده اند. وقتی با این داوطلبان حرف می زنیم، متوجّه می شویم که برداشت آنها از درس خواندن، برداشتی بسیار ظاهری است. یعنی در طول یازده سال تحصیل، درس خواندن برای آنها به این صورت جا افتاده است که کتاب را باز کنند و نگاهشان از روی کلمه ها و جمله ها بگذرد و ... تمام. این درس را هم که خواندیم! این نوع برخورد با درس، بیشتر شبیه روزنامه خواندن است. با این روش، موضوع نهایتا یکی دو روز بعد در ذهن آدم می ماند و بعد برای همیشه فراموش می شود. با دانستن چند نکته ی ساده، به راحتی میتوان جلوی این فراموشی را گرفت و مطالب را وارد حافظه ی بلند مدّت کرد.





ابزارسازی، یادداشت برداری و خلاصه نویسی

یادتان باشد که کمرنگ ترین قلم ها، از قویترین حافظه ها ماندگارتر هستند. پس برای هر درسی که می خوانید، یک کاغذ و قلم کنار دستتان باشد تا تمام نکات ریز و درشت آن درس را که فکر می کنید ممکن است به نوعی در آزمون سراسری از آنها طرح پرسش شود، به خلاصه ترین شکل ممکن روی آن بنویسید. این نکته را هم مورد توجّه قرار دهید که در خلاصه نویسی، نه از این طرف بام بیفتید و نه از آن طرف. گاهی داوطلبان عین درس را روی کاغذ می آورند که هم وقت بسیاری می گیرد و هم عملا دوباره کاری است، چون محتوای درس که توی کتاب موجود است! بعضی ها هم آنقدر هر چیزی را خلاصه می نویسند که فقط متخصّصان کشف رمز میتوانند از آن سر در بیاورند. شما باید راه بینابینی انتخاب کنید که:

اوّلا تمام نکات مهم و پرسشخیز در خلاصه تان نوشته شود.

ثانیا برای خودتان قابل خواندن و قابل فهم باشد.

این را هم به خاطر داشته باشید که خلاصه نویسی هر کس، فقط برای خودش قابل فهم و قابل استفاده است. هیچ موقع خلاصه های دوستانتان را قرض نگیرید آنها کمکی به شما نخواهند کرد. هر داوطلب باید خلاصه اش را با دستخط خودش و به شیوه ی خودش بنویسد تا برایش ملموس و قابل ادراک باشد.

کاربرد، استفاده از نوشته ها

خیلی از داوطلبان بعد از خلاصه نویسی خیالشان راحت می شود که خلاصه را نوشته اند و کاری که باید انجام میشد، انجام شده است. امّا قضیه از این قرار نیست. بعد از خلاصه نویسی، شما تازه مواد خام درس خواندن را آماده کرده اید و تازه اوّل راه است. خلاصه هایتان را به صورت مرتبّ و دسته بندی شده نگه دارید، نه در کاغذهای چرکنویس و پراکنده. وقتی آن همه زحمت کشیده اید و وقت گذاشته اید، حیف است که به سادگی از دستشان بدهید و آنها را گم کنید.

اولین مرحله بعد از خلاصه نویسی مرتبّ و منظّم، مرور آنها یک روز بعد از نوشتن است. یادداشتی را که نوشته اید دوباره بخوانید و در دور دوم مرور، سعی کنید خودتان آن را از حفظ بگویید. مطمئنا کار ساده ای نخواهد بود اما آنقدر این کار را تکرار کنید که تقریبا یادداشتتان را حفظ شوید. حالا خلاصه تان را در آرشیو خود بگذارید.

دومین مرحله یک هفته بعد، دوباره همین فرآیند را تکرار کنید. حتما خودتان خواهید دید که نکته های زیادی را از هفته ی پیش یادتان مانده است و شاید اندکی را هم فراموش کرده باشید. با مرور دوباره و سعی در یادآوری نکات، ذهنتان نسبت به موضوع مورد مطالعه ورزیده می شود و آن را راحت تر به یاد خواهد آورد. وقتی حس کردید که بر موضوع مسلط شده اید، دوباره خلاصه نویسی را به آرشیو برگردانید.

سومین مرحله یک ماه بعد خلاصه ها و یادداشت هایتان برگردید. با نگاه کردن به یادداشتتان، ممکن است بعضی چیزها را فراموش کرده باشید امّا بعضی ها یادتان هست. با همان روش قبلی، دوباره به موضوع مسلط شوید و یادداشت را در آرشیو بگذارید.

چهارمین مرحله سه ماه بعد اجرا خواهد شد. وقتی بعد از سه ماه به یادداشت های مروری خود مراجعه کنید، به احتمال زیاد نکات بسیاری از آن را یادتان مانده است. با خواندن دوباره و سه باره، وقتی این بار هم نکات جدیدی را به خاطر سپردید، می توانید مطمئن باشید که مطلب وارد حافظه ی بلندمدّتتان شده است.

این روش، به کار گیری توانایی لایه ای مغز است. مغز انسان نظام پیچیده ای دارد که به دلیل حجم زیاد مطالب دریافتی، ناچار است بسیاری از آنها را دور بریزد و وارد لایه های زیرینِ خود نکند. با مرور چندباره ی نکات درسی در فاصله های زمانی، مغز این اطّلاعات را وارد حافظه ی بلند مدّت می کند و آن وقت می توانید مطمئن باشید که درس را از یاد نخواهید برد. با این روش، بعد از مدّتی فقط به مرور کلی نیاز خواهید داشت تا دوباره تمام مطالب آن درس را بازیابی کنید. درس خواندن برای آزمون سراسری به دلیل حجم و گستردگی منابع، جز با کمک گرفتن از حافظه ی بلندمدّت که اعتماد بیشتری به آن هست، امکان پذیر نیست. پس این شیوه را برای بهره گیری از حافظه ی بلندمدّتتان فراموش نکنید.

منبع : یکی از مقالات مشاوره ای گزینه 2

برچسب ها : پیشگیری , مرور , یادآوری , حافظه بلند مدت , حفظ ,

نظرات () دسته بندی : مقاله آموزشی و مشاوره ای ,

آخرین مطالب

درباره ما

نویسندگان

آمار بازید

  • کل بازدید ها :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :

نظرسنجی









   
تمامی حقوق متن ها و تصاویر مربوط به این وبلاگ می باشد و استفاده از آن ها با لینک دادن به وبلاگ مجاز می باشد.